Čo je to SERP? Ako ho využijem pre svoj biznis?

Čo je to SERP? Ako ho využijem pre svoj biznis?

Prečo je vyhľadávanie v Googli také intuitívne a častokrát jednoduché? Môže za to šikovný “algoritmus” SERP, vďaka ktorému môžeme byť vaše vyhľadávanie na webe pohodlné. Skratka SERP je vytvorená z anglických slov Search Engine Results Page, čo v slovenskom preklade znamená stránka výsledkov vyhľadávania. Umiestnenie webovej stránky vo výsledku vyhľadávania je kľúčovým indikátorom kvality obsahu a významu webovej stránky. 

Najvyššie hodnotené stránky v SERP ovplyvňujú priamo návštevnosť vášho webu, takže cieľom je, aby bol váš web na týchto stránkach hodnotený čo najvyššie.

Dobré umiestnenie v SERP svedčí aj o dobrom SEO nastavení webu.

V tomto blogu sa pozrieme na nastavenie SERP pre Google, nakoľko tento prehliadač je u nás najpoužívanejší.  

SERP a jeho dôležitosť

SERP sú stránky, ktoré používatelia vidia pri vyhľadávaní vo vyhľadávači. Prehliadač tieto stránky radí podľa relevantnosti a podľa toho, ako algoritmus vyhľadávacieho modulu chápe ich užitočnosť. 

Google spracuje viac ako 40 000 vyhľadávaní každú sekundu. To predstavuje v priemere 1,2 bilióna vyhľadávaní každý rok. Ak to spojíte so skutočnosťou, že priemerná miera prekliknutia na prvej pozícii v Google je 28,5%, mala by vaša stratégia (SEO) uprednostniť zabezpečenie toho, aby ste v SERP umiestnili čo najvyššie. 

Príklad, vyhľadávania podľa SERP pre „najlepší kuchynský robot“.

Koľko výsledkov vyhľadávania majú SERP?

Vyhľadávače môžu pre konkrétny dopyt hodnotiť tisíce webových stránok. Na prvej stránke SERP sa zvyčajne zobrazí iba 10 organických výsledkov. 

S obmedzeným počtom zobrazení na prvej stránke SERP, je dôležité optimalizovať vaše stránky tak, aby boli užívateľsky prívetivé a poučné na zodpovedanie relevantných otázok. 

Funkcie SERP, čo sú zač?

Vyhľadávače sú čoraz sofistikovanejšie v schopnosti porozumieť otázkam a úmyslom používateľa. SERP obsahujú rôzne funkcie, ktoré by vyhľadávače mohli považovať za zaujímavé a užitočné.

Funkcie, ktoré sa zobrazia na danom SERP sa budú meniť na základe toho, čo vyhľadávač chápe ako úmysel používateľa a aké zariadenie používateľ používa. Napríklad, mobilné vyhľadávanie môže mať iné funkcie ako výsledky vyhľadávania na PC. 

Pravdepodobne ste už videli mnoho funkcií SERP, ktoré sú uvedené nižšie. V tomto momente je potrebné sa zamyslieť nad tým, ktoré z uvedených funkcií majú najväčší zmysel pre kľúčové slová a obsah, ktorý produkujete. 

#1 Úryvok

Vybraný úryvok môžeme tiež nazvať ako pole s odpoveďou. V úryvku zvýrazňuje Google časť textu z webových stránok, aby poskytol stručnú a priamu odpoveď na otázku používateľa.

Táto funkcia je užitočná, keď chce niekto odhaliť priamu odpoveď a nepotrebuje podrobnejšie informácie.

#2  Znalostná karta a znalostný panel

Znalostná karta je krátka priama odpoveď na otázku, ktorú si hľadajúci položil. Ušetrí to ľuďom čas, keď chcú vedieť jednoduchú odpoveď.

Google pomocou znalostného panela poskytuje rýchly prehľad o konkrétnych ľuďoch, miestach alebo veciach. Tieto panely často obsahujú významné dátumy, krátky prehľad o téme a niektoré obrázky. 

#3 Balík obrázkov

V prípade určitých dotazov vo vyhľadávaní Google zobrazí príslušné miniatúry obrázkov v hornej časti SERP. Tieto obrázky Google môžu používateľom pomôcť nájsť relevantné výsledky pre ich dotaz vyhľadávania.

#4 Hlavné udalosti (Top Stories) 

Hlavné udalosti hrajú obzvlášť užitočnú úlohu, keď chcú ľudia získať viac informácií o dôležitej udalosti alebo o najaktuálnejších správach.

Google pri “top stories” poskytuje výber správ súvisiacich s dotazom, pričom si všíma, kedy a kto bol v príbehu zainteresovaný.

#5 Odkaz na podstránky

Odkazy na podstránky sú špeciálne odkazy, ktoré Google poskytuje pod hlavnou adresou URL domény. Google tieto odkazy zobrazuje, keď chce ľuďom pomôcť rýchlejšie prejsť na konkrétnu časť webových stránok.

Ak napríklad niekto hľadá na webe svoju banku, tak odkazy na podstránky pod hlavnou adresou URL banky môžu ponúkať skratky k stránkam, ako je napríklad internet banking. 

6# Súvisiace vyhľadávania/otázky

V spodnej časti SERP poskytuje Google používateľom aj časť „súvisiace vyhľadávania“, ktorá ich vyzve na ďalšie vyhľadávacie dotazy týkajúce sa ich počiatočného vyhľadávania.

Ak máte ťažkosti s hľadaním odpovede, ktorú hľadáte, Google ponúka tieto odkazy ako jednoduchý spôsob, ako nájsť potrebné dodatočné informácie.

#7 Nákupné výsledky

Ak spoločnosť Google zistí zámer používateľa nakupovať, zobrazí sa galéria produktov z vyhľadávania, ktoré sú k dispozícii na nákup z rôznych webov. Ľudia tak môžu rýchlo prechádzať dostupné produkty bez toho, aby hľadali ďalšie dotazy.

#8 Recenzie

Táto funkcia je jasná: pod výsledkom vyhľadávania sa zobrazuje systém hodnotenia. Táto funkcia SERP prevláda pri hodnotení produktov, alebo hotelov.

Ako vylepšiť svoje hodnotenie SERP? 

Existujú rôzne taktiky ako vylepšiť svoje SERP, avšak všetky všeobecne spadajú pod dve hlavné stratégie:

  • výsledky plateného vyhľadávania
  • výsledky organického vyhľadávania. 

Platená reklama

Jednou z najpriamočiarejších funkcií, ktorou sa dá zvýšiť úroveň SERP, sú platené reklamy (PPC). PPC reklama môže pomôcť so zviditeľnením sa pri vyhľadávaných dotazoch. Ak je pre váš biznis dôležitý “výraz” vašeho produktu, alebo služby pri vyhľadávaní, tak PPC reklamy vám môžu pomôcť dostať sa na prvú stránku SERP.

Ak sa chystáte spustiť  PPC kampane, je potrebné mať na pamäti niekoľko osvedčených postupov:

  • Vyberte kľúčové slová opatrne. Použite nástroje ako Google Ads na prieskum výrazov, ktoré ľudia vyhľadávajú.
  • Opatrne definujte parametre kde a kedy sa má vaša reklama zobraziť. Zvážte použitie vylučujúcich kľúčových slov a dajte tak Googlu vedieť, kde nechcete aby sa reklama zobrazila. 
  • Pravidelne preverujte aká je popularita vašej kampane. Zamerajte sa na to čo ľudia robia, keď kliknú na vašu reklamu. Toto vám pomôže s pripadnou optimalizáciou vašej kampane. 

Organika

Jednou z nevýhod platených reklám je, že môžu zahltiť online priestor natoľko, že sa začne v spotrebiteľoch vytvárať k danej reklame apatia. Ak chcete získať autentickejší výsledok, zamerajte sa na zlepšenie organických vyhľadávaní.

Budovanie vašej organickej stratégie SEO môže pomôcť vašim stránkam stúpať v rámci SERP. Výsledky môžete zlepšiť zameraním na tieto osvedčené postupy:

  • pozorne preskúmajte kľúčové slová, ktoré zaujímajú používateľov; 
  • vytvorte obsah, ktorý poskytuje podrobné informácie o téme – (uistite sa či obsah obsahuje sémantické kľúčové slová a poskytuje odpovede na to, čo používatelia hľadajú);
  • hľadajte príležitosti na generovanie spätných odkazov;
  • podporujte interakciu s vaším obsahom, a teda pomôžte ľuďom nájsť váš obsah pomocou sociálnych sietí a e-mailových kampaní;
  • optimalizujte SEO na stránke (túto tému sme prebrali v našom minulom blogu na tému SEO);
  • informujte Google, o čom je váš web alebo stránka. Môžete sem pridať označenie produktu, označenie recenzie atď.

SERP a úspešný biznis fungujú ruka v ruke

Je dôležité vytvoriť dobre optimalizovaný web, ktorý podporuje zapojenie používateľov. Pomocou správnych stratégii a nástrojov môžete pomôcť svojej stránke prilákať pozornosť cieľového publika. Inšpiráciu pre napísanie tohto blogu som čerpal z podcastu E. Varagouli.

Ak potrebujete nastaviť alebo optimalizovať nastavenia SEO a chcete sa dostať v rebríčku SERP čo najvyššie, ste na správnom mieste. Sme odborníkmi v SEO, naštartujte svoj biznis už dnes a kontaktujte nás.

Články zdieľajte medzi komunitou vašich fanúšikov na sociálnych sieťach. 

Užitočným krokom pre vás môže byť aj audit webových stránok a vášho pôsobenia v online svete. Pomôže vám odhaliť skryté slabé miesta vášho webu alebo marketingu z pohľadu jej návštevníka, a niekoľkými jednoduchými krokmi na zvýšenie konverzného pomeru, čo v konečnom dôsledku znamená viacej zákazníkov.

Marketingová agentúra OnlineBird sa špecializuje pomoc malým podnikateľom a firmám. Bezplatnú pomoc a konzultáciu nájdete na tomto odkaze. Ak potrebujete pomoc pri vytváraní vašej novej digitálnej stratégie, kontaktujte OnlineBird.sk a získajte na začiatok bezplatný audit vášho webu. 

Naša letecká jednotka

Blog Birdline zdieľa svoje know how ďalej. Ste pripravený objaviť najčerstvejšie novinky a užitočné rady od našich špecialistov? Vitajte, toto je náš blog.

Trendy v social 2024: Ako ostať v popredí v digitálnom svete

V roku 2024 sme v oblasti sociálnych sietí postrehli zásadné zmeny. Značky a marketéri by mali byť pripravení prispôsobiť sa týmto trendom, aby zostali konkurencieschopní a efektívni.
Poďme sa na ne spoločne pozrieť.

Rozvoj dlhších videí
Po období krátkych videí prichádza éra dlhších videí s dĺžkou 2 - 5 minút. Tento trend, ktorý sa objavuje na platformách ako Instagram a TikTok, reflektuje zmeny v používateľskom správaní a uprednostňovaní hlbšieho obsahu.

SEO trendy pre rok 2024

SEO, podobne ako iné časti marketingu, je dynamická vec, ktorá sa mení v čase. O to viac, že celým rokom 2023 nás sprevádzal nástup umelej inteligencie AI.

Tento fenomén sa citeľne dotkne aj organického vyhľadávania, ale trendy v SEO sa netýkajú len AI.
Poďme si postupne pozrieť prehľad najočakávanejších noviniek a smerovaní vo svete organického vyhľadávania.
 

Jeden e-mail a ste v obraze

Naši klienti